Ideen med fantasilæsning
Tilbud: Ønsker du at købe e-versionen af Fantasilæsningsbogen kan den ny købes igennem DASK-online for blot 20 kr. KLIK HER
Idéen til fantasilæsning opstod, som så mange andre ideer gør, ved en tilfældighed og i et
Idéen til fantasilæsning opstod, som så mange andre ideer gør, ved en tilfældighed og i et
sammenkog af mange forskellige idéer, som siden er forenet i fantasilæsningskonceptet.
En søndag formiddag. Min kæreste (efterfølgende kone) er godt igennem Peter Høegs
”Kvinden og aben”. Bogen ligger åben på stuebordet, og siderne, den er slået op på, er
tomme, ordløse. Jeg bladrer. Næste side er der en overskrift ”Kapitel 5” og ellers tom.
Næste side: tom! Så kan man jo sagtens udgive en bog på 400 sider, tænker jeg.
Hvad mon ”Kapitel 5” egentlig handler om, overvejer jeg, tager bogen og begynder nærmest
demonstrativt at læse fra den tomme side.
En historie tager sin begyndelse, billeder kommer på nethinden. Et univers opstår, og jeg
tager mig i at læse højt indeni mig selv. Ganske den samme stemme, som læser højt for
mig, når jeg læser avisen, teksten på kakaomælken og brugsanvisningen. Historien bliver
bare længere og længere, og en handling springer frem med beskrivelser af stemninger,
vejret og dufte. Historien slutter med en morsom pointe. Jeg griner ved mig selv. Men
hvor kom den historie fra? Underbevidstheden? Jeg havde på ingen måde konstrueret
historien på forhånd, men den opstod, mens jeg læste.
Min kæreste kommer hjem fra indkøb i den lokale Aldi. Hun har været væk i et kvarter.
Jeg fortæller hende min oplevelse, som hun ikke lader sig synderligt mærke af. Hun er
vant til at lægge øre til lidt af hvert. Jeg kan ikke slå det ud af hovedet, lægger mig ind på
sengen og prøver igen. Læser op af ingenting, atter en historie fra ingenting. Denne gang
en anden genre, men den slutter ligeledes med en morale i den morsommere kategori.
Om mandagen underviser jeg en 5. klasse i dansk. Vi har om eventyr og ordklasser. Tillægsords,
navneords og udsagnsords betydning for historien, og hvad der sker med dem
og historien, når vi bytter dem rundt eller udskifter dem med synonymer eller antonymer.
Eleverne har på klassen om fredagen skrevet deres eget eventyr med inspiration fra højtlæsning
af eventyr, båndafspilninger og drømmerejser. Nu skal historierne læses op for
klassen. Én for én bliver historierne læst op, og snart er det Alis tur. Jeg ved, han ikke har
lavet noget som helst og er lidt knotten, for han havde faktisk en god idé, men har intet
skrevet ned, ud over overskriften. Jeg lader som ingenting og kalder ham op. Jeg havde
forventet, at han var gået til bekendelse, men med et smørret smil kommer han op til
tavlen.
Han begynder at læse. Ud kommer et fantastisk eventyr med udførlige beskrivelser af
skoven og menneskene. Han bliver selv grebet, det smørrede smil tørres væk, og latteren
fra sidekammeraten forstummer, alle lytter.
Han slutter lidt brat, men det ændrer ikke ved, at historien er fantastisk og velbeskrevet.
Jeg begynder at rose ham, og straks bryder han ud. ”Jamen, jeg har slet ikke skrevet noget,
jeg læste bare i min fantasi”. Hvortil jeg svarer: ”Det ved jeg godt, men det gør bestemt
ikke din historie dårligere. Opgaven var jo også, at du skulle læse et eventyr, og det
har du gjort.”
Efterfølgende bad jeg ham skrive historien ned. Den blev ikke så detaljeret som ved oplæsningen,
men handlingen var gennemtænkt, og slutningen kom med.
Ideen blev bekræftet, og navnet fantasilæsning opstod, tak Ali.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar