tirsdag den 15. november 2011

Fantasilæsing som læseform


Det er svært at lære at læse. Fra vi er født, møder vi bogstaverne og sproget i alle gøremål, men alligevel skal vi bruge det meste af vores skoletid og livet på at dygtiggøre os i læsningen. Til trods for det er der nogen, der aldrig lærer det helt så godt som tilsigtet.
At kunne læse er meget vigtigt at mestre for at begå sig i vores samfund. Læsningen udvikler sig positivt, hvis fantasien får lov at blomstre sammen med den sproglige forståelse. At have fantasi og turde åbne sig og udvikle den er også en forudsætning i dagens samfund. En forudsætning, der er stadig mere efterspurgt og eftertragtet af erhvervslivet som storytelling eksempelvis.
Dårlige læsere er handicappede i et samfund, som forudsætter, at man kender til bogstaverne, kan sætte dem sammen og afkode dem. Uden en vis kreativitet og fantasi er vi bestemt også handicappet, på en mindst ligeså synlig måde. Men fortvivl ikke, for vi kan alle lære at træne vores fantasi, som vil gøre mange ting i livet lettere og sjovere.
Fantasien er et værktøj og et redskab, som vi alle gør brug af i dagligdagen, dårlige læsere eller ej. I kraft af fantasien opstår nye ideer, og nye historier fortælles. Det er fantasien, der giver os visioner og ambitioner og motiverer os til at handle. Det er også fantasien, der kan få os på glatis, hvis vi ikke kan skelne mellem den og virkeligheden.
Hvorfor ikke anvende og træne vores fantasi anderledes og mere målrettet end i dag og slippe fri for de lænker, som begrænser. Det er det, fantasilæsning handler om.
Bogens hensigt er at skabe en ny læseform, der udfordrer hjernen og kreativiteten i det ubevidste. En læseform, hvor det er fantasien, der er alfabetet, og hvor fantasien er styrende for historiens gang og udfald uden, at den er konstrueret på forhånd.
Bogens indhold skaber du selv, du kan læse i den hver dag resten af dit liv. Der er i bogen plads til, at du skriver din egen fantasilæsningshistorie ned og dermed lave din egen unikke samling. Du kan tilmed dele dine historier med andre fantasilæsere ved at indsende den igennem vores hjemmeside, hvis formål på længere sigt er at udgive fantasilæsernes egne fortællinger.
Fantasilæsning kan anvendes af alle, alle steder og i de fleste sammenhænge. Læsemetoden er beregnet primært til undervisningsbrug og højtlæsning. Læsemetoden er sprogfremmende, sprogudviklende og sprogstimulerende og motiverende i forhold til at læse ”rigtigt”.
Bogen er ikke illustreret med billeder, farver og motiver. Et billede, en figur eller en farve vil inspirere og virke begrænsende og styrende for fantasilæseren. Al udefrakommende stimulation er i fantasilæsningsøjemed en kreativ bremseklods.
Fantasilæsningen har været undervejs i 3 år. En stor tak til dem, som har været inddraget, og som er glade for, at bogen er på gaden. Men med bogen her slutter det ikke. Du har igennem hjemmesiden www.fantasilaesning.dk mulighed for at indsende din egen historie. Siden hen udgiver vi ”Fantasilæsernes egne fortællinger”. Læs mere på hjemmesiden.
Og god læselyst!
Tommy Duus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar